tisdag 16 juli 2013

fästingar...fästingar...fästingar...ännu ett års problem, och man börjar tänka på det igen nu när man tar hand om djuren.
Att köpa på apoteket är både skitdyrt (Speciellt om man har många djur) Och farliga ämnen i. Alltid tagit emot att köpa sånt.
Katterna har vi nu haft i 14 år, och hunden i 9 år. Så vi har ju testat väldigt mycket. Så hörde jag en tjej som vars mamma är återförsäljare av aloe vera, hon hade blandat ut någon produkt och sedan sprutat på det på hunden. Och det hade hjälpt!

Så jag gick till Life och frågade om de hade något, den ena tjejen tipsade om bärnstens halsband, de hade dock inget, men hon använde det på sin katt och det hjälpte. Men det dom hade och pratade väldigt gott om var ett pulver man lägger i maten som då är bara naturliga ämnen i och som ökar även djurets imunförsvar och då (tror jag det va) ger ifrån sig en doft fästingen hatar att bita tag i. Jag sa nej direkt för vi har testat pulver förut...men det slutade ändå med att jag köpte det. Det var dyrt men tror de skulle blivit dyrare om jag hade köpt på apoteket.

Nu när jag kom hem så undersökte jag bärnstenshalsbandet. SKITDYRT! typ 500 kr för bara Arrac. Men om jag inte hade köpt medlet idag så hade jag nog köpt halsbandet. För det räcker ju år efter år. Ska tydligen Fungera så att det skapar spänningar mellan päls och halsbandet så fästingen ramlar av plus att det blir bara bättre ju mer det får sitta på. Ska deffinitivt testa det nästa g. Nu testar vi detta ett tag!

Påtal om Aloe Vera, så har ju jag en sådan växt hemma. Skulle plocka bort en fästing på Hunden och såg att det va en stoor knöl där den suttit, blodigt och jätte rött. Blev riktigt orolig. Bröt av en tagg och smörjde in, några timmar senare va det helt borta...inte ett enda spår av något :)

Föresten..idag när jag slutade från jobbet och skulle gå till bilen, gick jag helt fel, hade så för mig att den stod på de stället, men när jag kom dit och såg att det inte fanns någon röd volvo så fick jag tänka till! Då tänkte jag att den måste stå på den andra parkeringen...som är längre bort...blev en stor suck och så blev det en  aning längre promenad istället. Måste vart tankspridd i morse eller nått...men man kan inte ha alla hästar i hagen kl 5 på morgonen! (eller kl 14 på dagen när man klivit upp kl 04.)

Puss och kram

Inga kommentarer: