lördag 9 januari 2016

Kör vårt egna race

Vi sa från början att det viktigaste för oss att vi skulle kunna gifta oss var om det blev billigt! Så vi utgick ifrån den planen och planerade ihop oss. 
Det dyraste på ett bröllop för oss skulle bli en fotograf. De tar ungefär runt 15 000 och uppåt för att dokumentera en hel dag. Bilderna för vårt bröllop var nästan det viktigaste för mig-förutom att bli gift med mannen i mitt liv! 
Jag själv är ganska duktig-om jag får säga det själv-att se scener i mitt huvud. Om jag bara hade kunnat hantera en bra kamera tror jag att jag skulle gå långt som just fotograf, för mitt huvud fungerar så att jag kan tänka ut scenen och hur det ska se ut ifrån olika vinklar med mera. Så bilderna var viktiga. Så kom jag på att det finns en tjej i släkten som är riktigt grym på att fotografera. Hon har lärt mig och inspirerat mig med min kamera. Vi frågade henne och hon sa JA! Vi har dock inte pratat så mycket mer med henne om det och nu när det snaaart är 5 månader kvar, och att bilderna är så pass viktiga för mig höll jag på att bli en bridezilla! Hahaha nej inte riktig men jag kände att om jag inte började prata med henne om tankar och funderingar så skulle min ångest stiga i skyarna. 
Så det gjorde jag. 
Och nu känns det såååå skönt! Jag kände att hon verkligen ville göra detta och att hon var engagerad! 
Även om jag inte tror det om just henne så är jag ganska van att vid att folk lämnar mig i sista sekund. Men nu är ångesten borta iallafall!

För att fortsätta på dagens ämne, så tänkte vi först laga maten själva, då vi skulle kunna hålla en kostnad som annars ligger från 200kr och uppåt per gäst till ca 80kr per gäst.
Vi hittade en lokal (efter en hel del undersökningar, panik, bridezilla och letande) så hittade vi en UNDERBAR lokal där vi (läs jag) kan få pynta precis som jag vill ha det! I den här lokalen brukar det finnas 2 st hobby kockar som lagar mat åt ett annat sällskap, dessa kockar erbjöd sig att hjälpa oss med maten, den ena gratis medans den andra ville ha en liten summa-som vi gick med på då det ändå kommer bli en väldigt låg summa som inte kan jämföras med tiden och stressen att själva stå och laga mat dagen innan. 
Så!
Vårt bröllop kommer bli extremt familjekärt. Vi låter våra föräldrar vara en stor del utav hela planeringen och den dagen. Jag känner att det är lite utav deras dag också. Deras älskade barn gifter sig ju faktiskt. Och ingen utav våra föräldrar har haft ett stort fint bröllop själva. 
Vi bjuder nästan enbart släkt. Men det har lite andra orsaker än själva blodsbandet att göra också.

När man kommer till ett ganska stort val/beslut/händelse i ens liv så får man ett annat perspektiv på livet.
Jag har lärt mig vart jag har många människor i mitt liv Familj så som vänner. Vart de står i mina tankar och vart de står i förhållande till sig själva...svårt att förstå kanske. Men många av er tror jag ändå gått igenom en stor händelse som gett ett annat perspektiv på livet, så många av er förstår nog ändå vad jag babblar om!

Både Robert och jag är extremt familjekära, och gjort många medvetna val om att spendera mer tid med varandra än med vänner, och då vi båda gifter oss med vår bästa bästa vän här i livet så gjorde vi också ett medvetet val att bjuda de som står oss allra närmast. Varenda kotte som är bjuden till vårt bröllop har en speciell plats i våra hjärtan! Så om du nu är bjuden-kom ihåg det ;) haha

Men alla bröllop är olika precis som varenda människa är annorlunda. Vi båda lägger ner mycket tid på just varandra och är extremt svåra att komma inpå livet. Ingen av oss släpper in vem som helst.  Jag lägger in lite bilder som inspirerar vårt bröllop och alla är ifrån Pinterest!

Inga kommentarer: