tisdag 2 februari 2016

Dröm bröllopet

Okej så det här med drömbröllop...
Många har en klar bild för sig hur ens bröllop ska se ut, vissa har aldrig ens tänkt tanken.

Många vet nu att man ska gifta sig, och många frågar om saker rörande det.
När även många frågar, så säger de även hur deras dröm bröllop ser ut.
Jag tycker det är jätte mysigt att prata om, men man går ändå lite på tår för jag kan väldigt lätt prata på, och det är det värsta jag vet, folk som kan prata om sig själva i evigheter haha.

Men ja, back to the subject!
I början planerade vi att ha vårt bröllop utomhus och på en strand, och borgligt.
Men ju längre man kom i planeringen desto mer oroliga blev vi för vädret. Vad skulle vi göra om det regnade? Alla gästerna? Tänk om det till och med skulle blåsa? Ingen hör vad prästen säger?
Ja inget av det är omöjligt! Vi bor i Sverige!

Men ja? om vi skulle ta och leta efter någon fin plats, som ändå har tak då? Okej...vi letade och letade och letade. Det skulle uppfylla vissa kriterier så som boende (då inga av våra gäster kommer bo nära vart vi än väljer att ha vigseln), det ska vara billigt, och festen ska kunna hållas i närheten-billigt!

Ja det var helt enkelt svårt! Vi letade nog konstant i flera månader!
Sen började vi fundera på att kanske ändå ha det i en kyrka. Det var när vi gick "kinnekulle rundan" i Maj förra året som vi gick in i en liten liten kyrka som hade öppet enbart för rundan (som är på 2 mil och hålls årligen i jätte fin miljö), Det spelades en kärlekslåt och vi blev bara helt sentimentala. Även om vi båda verkligen...hm ...föraktar när präster pratar om Gud. Jag tycker också att man kan tolka det prästen säger på väldigt fel sätt när den står och predikar...men men.

Vi båda är ganska andliga av oss. Vi tror på livet efter detta, på att våra nära och kära fortfarande finns runt omkring oss, att det finns en mening med livet. Och jag tänker att man kan ta in sin egna tro i kyrkan, och omvandla det prästen säger till sin egna "tro". Och DÄR kom jag på vilken präst vi skulle ha. Prästen kommer ifrån mina hemtrakter, även om hon är religiös så vet jag att hon har ett lika sinne som oss <3 Så kyrka blev det! Enbart för att göra allting så mycket enklare.

Sen vill jag slå ett slag för att det faktiskt går att gifta sig fattig men ändå få sitt dröm bröllop! Allting handlar om vilja! Och det viktigaste måste väl ändå vara att få gifta sig med den man älskar?? Se på mig! Känner mig som världen fattigaste student ibland! Till och med mina klasskompisar har råd att åka på semester! Jag har inte ens råd att leva...haha

Nr 1: Hitta en billig lokal! Tänk på att hyra bord, stolar, porslin med mera kostar oftast mer än vad en lokal kostar, så hitta gärna en där sådant ingår! Det tar tid att hitta en billig med allting, men om man letar så hittar man!
Nr2: Maten! Buffe, eller att överhuvudtaget göra maten själv sparar MASSA pengar! Du kan komma ner i så lite som 70kr/person. Om du tar catering eller liknande så går det oftast på 200kr/person och uppåt. Man kan också låta gästerna betala en del av maten själva istället för att de ska ge presenter- och då kan man komma undan en del.
Nr3: Hitta människor i din närhet som kan sina saker! Du har säkert några ungdomar som vill tjäna en billig slant på att servera en kväll!, Du känner säkert någon som kan sjunga, fotografera, filma med mera! Utnyttja dina kontakter! Det tjänar du mycket på! Bara en proffsfotograf tar  över 10.000 kr för att följa er en hel dag.
Nr3: kläder. Det behöver inte vara dyrt! Till och med Ullared/gekås säljer FINA kostymer, det finns outlet med brudklänningar i Sverige! Jag köpte min på en utav dem!

Puss och kram

Inga kommentarer: