lördag 17 september 2011

                     (bild tagen från google)
Läser denna bok just nu. Som handlar om Marilyn Monroe. Född som Norma Jean Baker.
Jag blir så arg på boken. Det är ingen som riktigt vet allting om Norma. Hennes liv är hemlighetsfullt...och det är väl en del av varför hon är/var så känd. 
Boken påstår sig inte vara en biografi. Utan det står att det är helt författarens egna fantasi och endel sanning hon fått reda på genom exempel Normas dagbok. 
Den boken är det närmaste man kan komma Marilyn Monroes liv. Och då tycker jag det är förjä** hur hon skriver. Det är väl ingen som vet hur hon tänkte? hur hon kände? Och då känner jag att allt är på hittat. 

Boken är ungefär som en porrfilm fast med ord. Jag tycker ingen har rätt att skriva om någon annans liv som dom inte vet något om. Bara för att hon var en sexsymbol...var det tvunget att vara så? Och i boken är hon så oskyldig, så osmart.
Jag ser inte Marilyn Monroe som ett helgon. Och jag vet inte hur författaren vill att man ska se henne. Hon får gärna vara sexmissbrukare och piller narkoman. Men berätta för sjutton sanningen. På internet står det även att hon var i 12 olika fosterhem, plus en helt annan barndom är vad som beskrivs i boken...Vad sjutton ska man tro på?

Hur ska man läsa boken? Ska man läsa den som Marilyn Monroe, Eller som en helt annan person, eftersom hälften av allt som står inte stämmer.

(bilden tagen från google)
Bilden (enligt boken) ska vara tagen innan hon blir berömd.

Om inte faktan stämmer, stämmer deffenetivt inte alla Norma Jeans tankar, känslor, konversationer eller handligar heller. Så Varför läser man en bok där "huvudrollen" (heter det så när det är i bok?) heter Norma Jean Baker Alias Marilyn Monroe som är fotomodell och spelar in filmer med samma titel som Den riktiga MM?

Om du vill veta mer om hennes liv, föreslår jag inte att du läser boken.

Puss och kram


Inga kommentarer: