torsdag 7 november 2013

Biskvier

Tänkte att jag skulle ta o slänga upp lite mer recept på det jag bakar här.

Vi börjar med biskvier, de med vit choklad är underskattade. Jag har i lite lime och vaniljpulver vilket gör det lite sötare och syrligare. Alla väljer oftast chokladen för den vet dom hur den smakar, och känner igen smaken. Men jag tycker att man ska ge den vita biskvin en chans!
Här kommer receptet. Beroende på hur stora du gör bottnarna påverkar hur många det blir, och beroende på hur mycket fyllning du tycker om påverkar receptet. Men om du följer någorlunda min förklaring bör du få ut ca 20st av varje smak.

-Bottnarna:
1000g mandelmassa.
180g äggvita.

*hacka mandelmassan i små små bitar. kör med en elvisp och tillsätt äggvitorna lite i taget.

*spritsa ut dom på en plåt, lite större än en 5krona. Tänk på att de inte smälter ut och blir större, så gör dom så stora du vill ha dom från början.

* 180grader i ugnen, och beroende på ugn, jag hade dom inne 12min- vände på dom och sedan ytterligare 8 min.
Låt dom svalna.

-fyllning: 300gram mjuk smör.
3 och 3/4 dl florsocker.
1,5 ägggula.

Choklad: 2msk kakao
ta i esoresso (eller kaffe) smaka av.

Lime: 1,5 pressad lime.
1 tsk vaniljsocker.

*sedan är det bara att ösa på det på undersidan av mandelbottnarna.

* frys in dom en stund innan det är dags för doppningen i chokladen.

-300gram choklad, vit och ljus/mörk choklad. Välj den finaste blockchokladen eller köp vanlig choklad. Jag tycker personligen att det förstör hela biskvin om den smakar billig blockchoklad.

Låt dem stå svalt eller fryst. Lycka till :)

Inga kommentarer: