tisdag 14 februari 2012

När folk väljer hundar tänker de oftast inte efter-innan. Det är så mycket man ska tänka på när man väljer ras. Något nästan alla glömmer bort är hur mycket motion hunden behöver.
Hur kommer  ens liv att se ut de närmsta 15 åren?
Jag har tänkt mycket på senaste vad jag skulle vilja ha för ras nästa g jag skaffar hund. Och jag verkligen älskar den rasen jag har. Han är vallare, så han älskar att hålla koll på hela familjen och hålla den samlad. Han behöver ungefär 1-2 timmars aktivitet per dag. Behöver aktiveras ganska mycket, han är busig fast han är så pass gammal. Hans päls är lättskött och behöver inte skötas om varje dag. Jag älskar hans storlek. Att han aldrig skäller-hatar hundar som skäller! Och han är gullig mot barn, ibland lite klumpig för han ser dom inte riktigt, men det är bara han som är sån, rasen är annars väldigt beskyddande mot barn. Det märker man på min systers hund -kimo.

Jag satt nyss och gjorde ett hundtest på den här sidan: http://www.eukanuba.co.uk/en-UK/dog-breed-selector.jspx

Och jag fick upp FINSKA LAPPHUND som innom de top 5! Och då har jag ändå svarat precis som jag vill ha det :) lite komiskt ändå. För många går på utseende och vad de träffat på för hundar och tror är snälla.

Fick även upp denna ras som innom de tp 5. Denna skulle jag även kunna tänka mig. 


Innan du skaffar hund, gör test, läs på om rasen och bestäm dig för hur ditt liv ska se ut de närmsta 15 åren!

Puss och kram

Inga kommentarer: